søndag den 22. juni 2014

Sofakuren

Så kom dommen: Hvad betyder det, reelt at have haft 6 uger på sofaen?

Det går bedre og bedre med hjernerystelsen, dvs der bliver jævnt hen skruet op for intensiteten på arbejdet. Til gengæld er jeg stadig lige død når jeg kommer hjem, så hverdagstræningen har været lagt på hylden. Jeg ser frem til den snarlige sommerferie, så er der nærmest en hel måned til afslapning og trilleture.. og intet hjernearbejde..

Så altså, med undtagelse af en herlig Harzen tur og tungen ud af halsen lørdagsture, har det været 6 uger på sofaen.

I dag var jeg så til året anden konditionstest. Ved sæsonens start var jeg i den bedste form nogen sinde, og hvad sagde så dagens måling:

Måling 3 - 2014: (ultimo marts 2014)
Konditionstal: 52,8
Vægt: 84,5
Maxiltoptag: 4.485 ml ilt pr minut
Fedtprocent: 21,2 %
Max watt: 519

Måling 4 - 2014: (juni 2014)
Konditionstal: 55,6
Vægt: 79
Maxiltoptag: 4.396 ml ilt pr minut
Fedtprocent: 19,4 %
Max watt: 499 

hmm..  Konditallet er steget, men de bagvedliggende tal, nemlig vægt og max-iltoptag viser, at jeg er gået ned i iltoptaget og at konditallet kun er steget på grund af vægttabet. Ser man lidt nærmere ind i målingerne viser det sig, at vægttabet på de 5,5 kg er sammensat af 2,5 kg fedt og 3 kilo muskler :-( Dette er den reelle effekt af stilstand, muskelmassen reduceres!

Det ses også af evnen til at hive energi ned i pedalerne, hvor faldet har været 3,9%.

Nå heldigvis, er konditionstallet da steget, den totale fedtprocent faldet og bodyage'en (fis) tilsvarende. Jeg er simpelthen blevet yngre, selv om det ikke helt føles såden. ;-)

Letheden ved gårsdagens tur, Roskilde Fjord Rundt på 125 km viste, at udholdenheden er OK, og selvom den maksimale effekt er faldet, kan jeg, i forhold til vægten, præstere en lille smule mer watt pr kilo end sidste sommer (6, 3 w/kg mod 6,1 w/kg). La Marmotte løbet om to uger skulle dermed bare køres kunne på bjergrutinen. ;-)   Ingen ambitioner om bestemte tider, bjergene skal bare nydes, som når vi kører C2C.


Ingen kommentarer: